یزدفردا:تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۴-درخواست اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو برای نظارت بر واردات

یدکی وارداتی نیازمند نظارت چندجانبه

اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو خواستار اعطای مجوز نظارت و کنترل بر کیفیت قطعات یدکی وارداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی کیفیت و استاندارد ایران است.
یدکی وارداتی نیازمند نظارت چندجانبه

به گزارش اخبار خودرو ،اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو خواستار اعطای مجوز نظارت و کنترل بر کیفیت قطعات یدکی وارداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی کیفیت و استاندارد ایران است.

به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو، این اتحادیه باید بخشی از این نظارت‌ها را به‌عهده داشته باشد زیرا کارشناسان این صنف از دانش و تجربه کافی برای تشخیص قطعات تقلبی برخوردار هستند و می‌توانند کیفیت قطعات یدکی وارداتی را در آزمایشگاه شرکت‌های تولیدکننده این قطعات کنترل کنند. با این حال بعد از گذشت چند ماه از ارائه این درخواست و با وجود پیگیری‌های مکرر، این اتحادیه تاکنون پاسخی مبنی بر رد یا تایید پیشنهادات خود دریافت نکرده است.

 
محدودیت‌های قانونی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو معتقد است که وظایف اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در بسیاری از موارد از دیدگاه قانونی محدود شده است، این درحالی است که برخی از این قوانین در سال‌های گذشته تدوین شده که هم‌اکنون کارآیی ندارند.
به گفته علی‌اکبر بخشی، صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو ابزار برخورد با متخلف و نظارت در مبدأ را به عهده دارد و از طرف دیگر در قیمت‌گذاری نقشی ندارد. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو معتقد است، اگرچه مسئولیت نظارت بر کیفیت، قیمت و کمیت به عهده این اتحادیه نیست اما باید درباره تمامی این موارد که هیچ مسئولیتی هم در برابر آن ندارد، پاسخگو باشد. بخشی ضمن ابراز نگرانی نسبت به بی‌اعتمادی که در بین مصرف‌کنندگان این حوزه وجود دارد، گفته است که ما به دنبال این هستیم اعتماد را به مصرف‌کننده برگردانیم زیرا خود را وکیل و مدعی مصرف‌کننده می‌دانیم، از این رو در تلاش هستیم تا از ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری کنیم، همچنین در ساماندهی و اصلاح روند بازار این صنف و موضوع کالاهای بی‌نام و نشان یا بی‌کیفیت ایفای نقش کنیم اما متاسفانه در این زمینه خلأ قانونی بسیاری وجود دارد، از این‌رو خواستار اختیارات بیشتری به اتحادیه از سوی دولت هستیم. به دنبال اظهارات اخیر رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در نشست خبری سومین نمایشگاهتخصصی قطعات خودرو و ماشین‌آلات تهران، صمت این موضوع را پیگیری کرده است. علی‌اکبر بخشی در این زمینه به صمت گفت: درحال‌حاضر تعیین کیفیت قطعات یدکی وارداتی به عهده سازمان کیفیت و استاندارد ایران است و اتحادیه لوازم یدکی در تعیین کیفیت و نظارت بر لوازم یدکی وارداتی نقشی ندارد، بنابراین در نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین‌آلات که اردیبهشت تشکیل شد، خواستار شدیم که این اتحادیه نقشی در تعیین کیفیت لوازم یدکی وارداتی داشته باشد و به شکلی، نظارت خود را اعمال کند اما متاسفانه با نامه‌نگاری و درخواست‌های مکرر تاکنون هیچ‌گونه پاسخی مبنی بر اعطای مجوز به اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی برای نظارت بر کیفیت لوازم یدکی وارداتی دریافت نکرده‌ایم.

 
بخشی تاکید کرد: انتظار می‌رود اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در قسمتی از این نظارت‌ها حضور داشته باشد زیرا مصرف‌کنندگان همواره به این اتحادیه رجوع می‌کنند و کیفیت لوازم یدکی خودرو را از این اتحادیه خواستار هستند، بنابراین هدف این اتحادیه دخالت نیست بلکه نظارت است. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه این اتحادیه باید آماری از واردات لوازم یدکی در دست داشته باشد تا از واردات بی‌رویه آن به کشور جلوگیری کند، ادامه داد: درصورتی که نقش اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در نظارت بر قطعات یدکی وارداتی پررنگ شود، این اتحادیه با توجه به اطلاعات و تجربیات مناسب خود در زمینه تشخیص قطعات یدکی تقلبی نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا از نگرانی مصرف‌کنندگان از خرید قطعات یدکی تقلبی کاسته و به انتظارات آنها پاسخ داده شود.
بخشی درباره اهمیت صلاحیت واردکننده‌های لوازم یدکی توضیح داد: هنگامی که درباره نظارت اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران صحبت می‌کنیم یعنی این اتحادیه باید از صلاحیت واردکنندگان قطعات یدکی اطمینان پیدا کند، زیرا متاسفانه افرادی وارد این حرفه می‌شوند که از صلاحیت کافی برخوردار نیستند. از طرفی هم این اتحادیه می‌تواند با این کارخانه‌ها قرارداد بسته و با استفاده از آزمایشگاه‌های این واحدها این قطعات وارداتی را آزمایش کند، به گونه‌ای که کیفیت لوازم یدکی وارداتی را کنترل می‌کند. وی افزود: تمامی این اقدامات مستلزم دادن اختیارات لازم به این اتحادیه است تا بر کیفیت قطعات یدکی وارداتی نظارت شود. همچنین در صورتی که طرح نصب برچسب شناسا روی قطعات یدکی قانونمند شود، می‌توان کنترل بیشتری روی قطعات یدکی وارداتی اعمال کرد.

 
تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی
اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران خواستار این است که نقشی در نظارت و کنترل کیفیت قطعات یدکی وارداتی داشته باشد، نه اینکه مسئولیت کامل نظارت بر قطعات یدکی را به عهده بگیرد. نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران، ضمن اشاره به این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: این اتحادیه با شرکت‌های تولیدکننده قطعات یدکی صحبت کرده و قرار بر این است که در صورت اعطای مجوز به اتحادیه برای نظارت بر قطعات یدکی وارداتی از آزمایشگاه‌های این شرکت‌ها برای کنترل کیفیت این قطعات استفاده کند. علاوه بر آن کارشناسان خبره در این صنف حضور دارند که قادر هستند قطعات اصلی را از تقلبی تشخیص دهند. سیدمهدی کاظمی ادامه داد: این اتحادیه نخست باید نمونه‌ای از قطعات یدکی وارداتی را آزمایش کرده و در صورت تایید کیفیت و تشخیص اصالت این قطعات اجازه واردات آن داده شود. کاظمی افزود: متاسفانه از زمان درخواست این اتحادیه مبنی بر اعطای مجوز برای نظارت بر کیفیت قطعات وارداتی و با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون هیچ‌گونه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

منبع:صمت

 

 

 

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۴-ضرورت آگاهی از خدمات فروش در صنعت خودرو/حس خوب خرید با خدمات پیش از فروش

 

خدمات فروش خودرو از زمانی آغاز می‌شود که یک مشتری تصمیم به خرید می‌گیرد. خدماتی که ارمغان آن خوش‌بینی و القای حسی رضایت‌مندانه از خرید به مشتری نسبت به خودرو و خودروساز است.

حس خوب خرید با خدمات پیش از فروش

به گزارش اخبار خودرو ،خدمات فروش خودرو از زمانی آغاز می‌شود که یک مشتری تصمیم به خرید می‌گیرد. خدماتی که ارمغان آن خوش‌بینی و القای حسی رضایت‌مندانه از خرید به مشتری نسبت به خودرو و خودروساز است.

 

هنگامی‌که نامی از خدمات خودرو به میان می‌آید، نخستین گزینه‌ای که از ذهن می‌گذرد، خدمات پس از فروش است. در کنار این موضوع، بسیاری از مشکلاتی که مشتریان بعد از خرید خودرو با آن مواجه می‌شوند، به‌دلیل ناآگاهی از اطلاعاتی است که پیش از خرید باید از آن اطلاع پیدا کنند. اگرچه خودروسازان خارجی به خدمات پیش از فروش به یک اصل نگاه کرده و معرفی کاملی از خودرو موردنظر مشتری ارائه می‌دهند اما در ایران این موضوع در کمترین مرکز توجه قرار دارد و در مشتریانی که نیازشان در زمان خرید برآورده نمی‌شود، این انتظار شکل می‌گیرد که پس از خرید خواسته‌های آنها مرتفع خواهد شد. این در حالی است که خدمات پیش از فروش و خدمات پس از فروش ۲ روند متفاوت را طی می‌کنند.
بی‌توجهی به خدمات پیش از فروش در ایران
براساس سخنان معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در کشور خدمات پیش از فروش که همان خدمات فروش نام دارد، کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. گاهی امکان دارد مشتری خودرویی را خریداری کرده و پس از گذشت یک‌سال هنوز از برخی امکانات آن آگاه نباشد که باید مورد توجه قرار بگیرد.سعید تاجیک در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در بسیاری از کشورها این امکان برای مشتری وجود دارد که پیش از خرید، نمایندگی فروش، خودرو را به همراه یک تکنسین در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا نسبت به آزمودن آن اقدام کند اما در ایران، خودروسازان طرح‌های فروش را مشخص می‌کنند، درحالی که نمایندگی‌های فروش از آن اطلاعی ندارند. برای نمونه شرکت «رنو» هنگامی‌که تصمیم به فروش خودرو «مگان» و «ال۹۰» در ایران گرفت، روی خدمات پیش از فروش تاکید می‌کرد که گرفتن «جشن تحویل» ازجمله این خدمات بود.وی با بیان اینکه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بخش فروش، سنجش رضایت را انجام می‌دهد، گفت: اگرچه خدمات پس از فروش در ایران برجسته‌تر است اما رضایت مردم از فروش به شدت نسبت به خدمات پس از فروش پایین‌تر است.  تاجیک ادامه داد: در فروش خودرو ۲ موضوع مطرح می‌شود که یک مورد به استانداردسازی فروش برمی‌گردد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلاحیه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آن را اضافه خواهد کرد. در این اصلاحیه مانند خدمات پس از فروش، ضوابط مربوط به نمایندگی‌ها، تعمیرگاه‌ها و… در نظر گرفته شده و مورد دوم در ارتباط با سنجش رضایت مردم از فرآیند فروش است که در حال‌حاضر به‌وسیله شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌شود.
غفلت در بازاریابی خدمات فروش
مشتری پیش از پذیرش خودرو نیاز دارد که اطلاعات کافی درباره محصولی که خریداری می‌کند، داشته باشد. به گفته معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، براساس آیین‌نامه و شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش نمایندگی‌ها موظف هستند که اطلاعات کامل خودرو را در اختیار مشتری قرار دهند. همچنین عیب‌یابی خودرو باید با حضور مشتری انجام شود و درباره قیمت و زمان تعمیرات آگاهی‌های لازم به مشتری ارائه شود.صادق بشیری در گفت‌وگو با صمت به توضیح خدماتی که خریدار خودرو باید از آن آگاهی یابد، پرداخت و اظهار کرد: امروزه خدمات در ۴ شکل خدمات قبل از فروش، خدمات هنگام فروش، خدمات بدون فروش و خدمات پس از فروش مطرح می‌شود که ۳ شکل نخست در ارتباط با خدمات پیش از فروش است.وی ادامه داد: در خدمات قبل از فروش، تولید و عرضه خدمات مانند امکان بازدید مشتری پیش از سفارش خرید و مشاوره‌های فنی که با هدف بررسی خواسته‌های مشتریان انجام می‌پذیرد، ارائه می‌شود. در خدمات هنگام فروش به عنوان جزو دیگری از مراحل فروش، باید حس خوبی در مشتری به وجود آید. خدمات بدون فروش هم خدماتی است که برای ایجاد تصور ذهنی مثبت برای جامعه و مصرف‌کنندگان مانند نقش‌آفرینی بنگاه‌های اقتصادی در امور جامعه درنظر گرفته می‌شود.معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که بازاریابی را بخشی از خدمات فروش می‌داند، در این زمینه گفت: برای ترغیب مشتری در فضای رقابتی باید خلاقیت وجود داشته باشد. بازاریابی در قالب یک شرکت و به‌وسیله افرادی خاص، معنایی ندارد بلکه تمام عناصر فعال در خدمات پس از فروش که با مشتری در ارتباط هستند، به‌نوعی بازاریاب به‌شمار می‌روند که این موضوع باید در تمام رفتارها و حرکت‌های افراد این شرکت‌ها جاری شود.بشیری اضافه کرد: برای نمونه یک شرکت خودروساز داخلی، میلیون‌ها تومان هزینه تحقیقات بازاریابی کرده و تبلیغات تلویزیونی انجام می‌دهد و از راه‌های مختلف مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند اما هنگامی‌که یک نفر از کارمندان خدمات پس از فروش آن، رفتار مناسبی با مشتریان نداشته باشد، تمام هزینه‌ها خنثی خواهد شد. بنابراین بازاریابی در صنعت خودرو باید در تمام اجزای آن نمود پیدا کند که متاسفانه به این صورت نیست. در شرکت‌های موفق خدمات پس از فروش خودروسازان، تمام عوامل انسانی اصول بازاریابی را رعایت می‌کنند.به گفته معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، خدمات پس از فروش صنعت خودرو از طریق ارزیابی کنترل می‌شود. بنابراین برای تقویت این خدمات از طریق مشارکت مشتریان و برای مقررات‌زدایی در تمامی حوزه‌های خدمات، می‌توان با استفاده از خلاقیت، در قالب تحقیق و توسعه در خدمات، ظرفیت‌های پنهان خدمات را شناسایی کرد تا امید مصرف‌کنندگان در شبکه‌های خدمات پس از فروش به سرمایه حمایتی از صنعت خودرو تبدیل شود.براساس این گزارش، آگاهی‌هایی که مشتریان پیش از خرید نسبت به خودرو به‌دست می‌آورند، انتظار آنها را در دریافت خدمات پس از فروش منطقی‌تر می‌کند. بنابراین خودروسازان هنگام تعیین برنامه‌های فروش خود باید به این خدمات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

منبع:صمت

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا